Teknoloji

Annelerde Süt Yapan Yiyecekler Nelerdir?

Bebeğin birinci besin kaynağı olan anne sütü, doğumdan birkaç saat yahut birkaç gün sonra gelebilir. Annenin hayat biçiminin ve birtakım besinlerin fazla tüketilmesinin anne sütünün ölçüsüne, besleyici özelliğinin artmasına ve süratli gelmesine tesir ettiği bilinen bir gerçek. Süt yapan yiyecekler her anne tarafından merak ediliyor. 

Nitekim annenin gerilimden uzak olması, süt artıran besinleri tüketmesi, bolca sıvı tüketimi, doğumdan sonra dinlenmesi ve birtakım ipuçları sütün kalitesine ve ölçüsüne olumlu tesir eder. Haydi “Annelerde süt yapan yiyecekler nelerdir?” konusunu tüm ayrıntılarıyla inceleyelim.

Temelden başlayalım, anne sütü nasıl artar?

Bir annenin bebeğini emzirmesi, hem fizikî olarak hem de duygusal olarak değerlidir. Halk ortasında süt hormonu olarak bilinen prolaktin, beynin orta kısmındaki hipofiz bezinden salgılanan bir hormondur. Bayanlarda hamilelik müddetince süt bezlerinin gelişimini ve doğum sonrası süt üretimini sağlayan epeyce kıymetli hormondur.

Bazen çeşitli sebeplerle prolaktin hormonu yetersiz olabilir. Şayet prolaktin hormonu vücudunuzda gerektiği kadar üretilmezse, emzirme devrinde yetersiz süt ölçüsüne neden olur. Öyleyse bu durumda süt ölçüsünü çoğaltmanın bir yolu var mıdır? Doğal ki bu hormonun üretimini tetikleyen besinleri tüketerek süt ölçüsünü artırmanız mümkündür. Pekala bu süt yapan yiyecekler nelerden oluşuyor?

Anne sütü artıran yiyecekler nelerdir?

  • Tahin
  • Kuru baklagiller
  • Kurutulmuş meyveler
  • Çemen
  • Isırgan otu
  • Kuruyemişler
  • Yulaf ezmesi
  • Çörek otu
  • Rezene
  • Su
  • Yeşillikler
  • Somon balığı
  • Sarımsak 
  • Yumurta

Aşağıda bahsettiğimiz yiyeceklerin anne sütünü arttırdığı biliniyor. Emzirme döneminde hekiminize danışarak bu besinlerden bir beslenme listesi oluşturabilirsiniz. Bu besinlerin yer aldığı yemekler ve içecekler hazırlayarak daha fazla besleyici ve daha çok ölçüde anne sütü elde edebilirsiniz. Bebek uyurken yahut yanınızda değilken, gelen sütü pompa yardımıyla çekip süt saklama torbalarında saklayabilirsiniz.

Hele bir de yanında pekmez olursa: Tahin

Tahin, östrojen hormonunu artıran özellikleri ve yüksek ölçüde kalsiyum içermesi sayesinde anne sütü ölçüsünü artırır. Şekersiz pekmezler ile birlikte günde 2 tatlı kaşığı kadar yenilmesi durumunda demir bakımından güçlü ve süt artırıcı bir besin olacaktır.

İçerisindeki fitoöstrojen ile epey tesirli: Kuru baklagiller

Nohut, bezelye, bakla ve yeşil mercimek üzere kuru baklagiller, içerdikleri fitoöstrojenler sayesinde sütü artırmaya katkı sağlar. Haftanın 2-3 günü yemek yahut meze olarak tüketmeniz epey faydalıdır. Ama gaz yapma potansiyeli fazla olduğundan hem bebeğin hem de annenin gaz durumuna nazaran tüketilmelidir.

Günde 2 kere kuru incir ve kuru kayısı ile daha düzgün bir sindirim sistemi: Kurutulmuş meyveler

Kuru yemişler yüksek kalsiyum içeriğine sahiptir. Bu özellikleri ile süt yapan yiyecekler ortasında yer alır. Örneğin, günde 2 kuru incir ve kuru kayısı tüketmek sindirim sisteminize faydalı olmasının yanı sıra vitamin gereksiniminizi da karşılar.

Anne sütü artırmak için birebir: Çemen

İçerdiği östrojen hormonu salgılatan bileşikler sayesinde anne sütü üretimini arttırır. Şişkinlik ve gaz meseleniz varsa hazımsızlığa yeterli gelen yapısıyla bu sıkıntıdan kurtulmanıza yardımcı olur. Çemeni baharat olarak yemeklerde yahut kahvaltılık olarak tüketebilirsiniz.

Çayı olduğunu duymuş muydunuz: Isırgan otu

İçerisindeki A, B1, B6, B12, C ve K vitaminleri ve çinko, manganez, silisyum üzere mineraller anne sütü için gerekli olan temel besleyici hususları sağlar. Günde en çok 3 bardak olacak formda, ısırgan otlu çay içerek anne sütünü artıran tesirinden yararlanabilirsiniz.

Anne sütünün hem ölçüsünü hem de kalitesini artırır: Kuruyemişler

Ceviz, badem, fındık ve kaju üzere yağlı kuru yemişler kesinlikle beslenme listenizde bulunmalıdır. Bu yiyecekler bedenimizde üretilmeyip dışarıdan alınması gereken yağlar açısından varlıklı olduklarından ötürü anne sütünün kalitesinin artmasında tesirli bir rol oynar. Ayrıyeten içeriğinde yer alan amino asitler, süt oluşumunda gereksinim duyulan serotonin hormonunun yapısına katılarak süt ölçüsünü ve kalitesini artırır. Her gün orta öğünlerde 1 avuç kadar kuru yemiş yemeniz yararlı olacaktır.

Küçük bir formül, beta-glukan artarsa anne sütü artar: Yulaf ezmesi

Yulaf içerisinde çokça betaglukan mevcuttur. Betaglukan emzirme hormonu olan prolaktin düzeyini yükselterek anne sütünü direkt artırır. Betaglukan tıpkı vakitte bağışıklık sisteminin güçlendirilmesinde de etkin rol oynar. Yulaf ezmesini yoğurda yahut süte katarak tüketebileceğiniz üzere, haşlayıp meyvelerle karıştırarak yahut omletin içerisine ekleyerek de yiyebilirsiniz. Tavsiye edilen ölçü ise günde 1 kasedir.

Eğer insülin direnciniz var ise katiyetle kullanmalısınız: Çörek otu

Hamilelik sırasında kullanılması tavsiye edilmezken, emziren anneler için inançlı ve yararlıdır. Kıymetli yağ asitleri, proteinler, karbonhidratlar, vitaminler ve mineraller içerdiği için beslenmeyi geliştirir. Bilhassa insülin direnci bulunan annelerde hayli tesirli olduğu bilinmektedir. Çörek otunu yoğurda ekleyerek ya da tane haliyle yemeklerde kullanarak tüketebilirsiniz. Ezerek tüketmeniz sindirim açısından da işinizi kolaylaştırır.

Sıcak bir rezene çayı âlâ masraf: Rezene

Rezene tohumu içeriğindeki galaktagog, süt ölçüsünü artıran bir husustur ve süt yapan prolaktin hormonunun salgılanmasına katkıda bulunmaktadır. Rezeneyi tüketmenin en kolay yolu bitki çaylarıdır. Ancak istenmeyen yan tesir riskini azaltmak için fazla ölçülerde tüketilmemelidir. Kimi bitkilerin özleri ve çayları ile karıştırıldığında olumsuz tesirlere neden olabilir. Bu yüzden kullanmadan evvel hekiminize danışmanız yararlı olabilir.

Anne sütünün %90’ı: Su

Susuz kalmış bir bedende süt üretimi az olur. Anne sütünün %90’a yakını su olduğundan, anne sütü üretiminin artması için su tüketimi elzemdir. Emzirme devrinde günlük içmeniz gerekenden 1 litre daha fazla su içmeye ihtimam göstermelisiniz. Bunun için kilonuzu 30 ile çarpın. Örneğin, kilonuz 60 ise, günde 1800 ml (1,8 litre) kadar su içmeniz gereklidir. 

Hem doğum sonrası süreci kolaylaştırmak hem de sütün ölçüsünü artırmak için çokça sıvı tüketmelisiniz. Mesken imali şerbetler, meyve suları, ayran, çorbalar üzere sıvıları tüketebilirsiniz. Bu süreçte gaz yapmayan içecekleri tercih etmeye ihtimam göstermeniz yararınıza olacaktır.

Emziren annelerin güç sponsoru: Yeşillikler

Emziren anneler bol ölçüde güç ihtiyacı duyar. Dereotu, ıspanak, roka, marul, semizotu, maydanoz üzere yeşil yapraklı sebzeler çok ölçüde mineral ve vitamin içererek annenin muhtaçlık duyduğu kaloriyi sağlarlar. Ayrıca  bu sebzeler fitoöstrojen içermesi sebebiyle süt üretiminizi artıran hormonların salgılanmasına yardımcı olur.

Süt üretimi yapan hormonları etkinleştirir: Somon balığı 

Somon balığı Omega 3 bakımından güçlü tarafıyla süt üretimi yapan hormonların etkinleşmesini sağlar. Omega-3‎‎ yağ asitlerinin‎‎ en âlâ kaynağı yağlı balıklardır lakin olağan bir beslenmede balık yiyerek gereğince Omega-3 elde etmek zordur. Haftada bir yahut ‎‎iki sefer somon, sardalya üzere yağlı balıkları yiyemiyorsanız, günlük omega-3 desteği almak için doktorunuza danışabilirsiniz.

Bağışıklık sisteminin en yakın arkadaşı: Sarımsak

Emzirme periyodunda sarımsak tüketmek hayli değerlidir. Bağışıklık sisteminin güçlenmesinde tesirli olan sarımsak, birebir vakitte bebeğin uzun müddet emzirilebilmesini de sağlar. Yediğiniz sarımsaklardaki kokunun anne sütüne karıştığı ve sarımsak tüketen annelerin bebeklerinin bu kokuyu alarak daha uzun müddet emdiği bilimsel araştırmalarla kanıtlanmıştır.

Sağlıklı ve besleyici: Yumurta

Doğum yaptıktan sonra kahvaltı öğünü asla ihmal edilmemelidir. Yumurta, sağlıklı ve besleyici bir kahvaltı için kesinlikle masada bulunmalıdır. İster haşlanmış olarak, ister pişmiş olarak tüketmenizde bir sakınca bulunmaz. Yüksek ölçüde protein içerdiği için hem emziren annelere güç verir hem de süt ölçüsünün artmasını sağlar.

Emziren bir anne nelere dikkat etmeli?

Emzirme devrinde tüketilen pek çok besin, gaz yaparak bebeğin spazm meselesini tetikleyebilir. Bu durumda soğan, nohut, kabak üzere gaz yapan yiyecekleri yeterlice pişirerek tüketmek yararlı olabilir. 

Baklagillerin bilhassa de yeşil mercimeğin güçlü bir protein olduğunu ve sütü artırdığı biliniyor. Ama bu protein kaynakları da gerçek pişirilmediği takdirde gaz yapma sorunu yaratıyor. Baklagilleri bir gece suda bekletmek, bu suyu döküp biraz haşlayıp tekrar suyu değiştirmek gaz yapmaması için gereklidir.

Bu içeriğimizde annelerde süt yapan yiyeceklere göz attık. Anlattıklarımız sadece bilgilendirme hedeflidir. Tüm sıhhat hususlarında olduğu üzere bu bahis hakkında da da en hakikat ve size özel bilgiyi uzman bir doktordan almanız gerektiğini unutmayın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu